Nieuws uit Kenia (oktober) - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu Nieuws uit Kenia (oktober) - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu

Nieuws uit Kenia (oktober)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

03 Oktober 2008 | Kenia, Mombassa

Lieve mensen,

Om te beginnen wil ik jullie bedanken voor jullie interesse en steun! Ik waardeer het dat jullie het werk in het project voor de straatjongens blijven volgen.

De afgelopen drie maanden is het best wel druk geweest. Ria en Matheka (de projectleiders) waren voor twee maanden in Nederland en normaal gesproken doen zij ook een deel van het werk.
In augustus waren alle 25 jongens de hele dag thuis. Met een speciale jeugd orgainisatie Young Life zijn de jongens drie dagen op een kamp geweest. Door middel van sport, spel en discussiegroepen werden de jongens op een leuke manier met het evangelie geconfronteerd. Op de laatste dag gaven 7 jongens hun leven aan Jezus!! Super! In het centrum zelf hadden we ook allerlei activiteiten zoals volleyball, voetbal, een keyboard speler uit de kerk heeft de jongens keyboardlessen gegeven.

Onesimus Boys treden op!

Van de Elim kerk in Mombasa, waar Matheka en Ria aan verbonden zijn, kregen we een uitnodiging om mee te doen aan een jeugdprogramma. Onze jongens hadden hun rapsongs voorbereid en vonden het geweldig om op een groot podium te staan en voor echt publiek op te treden. Ze zongen Bwana Asifiwe, Amen (praise God, amen) in rap. Het public werd door de muziek als vanzelf van de bank getild er werd flink meegezongen en gedanst!

Weer naar school.

Inmiddels zijn de scholen weer begonnen. De vijf nieuwe jongens waren er ook helemaal klaar voor en zijn trots dat ze al zo ver zijn gekomen. Vier maanden geleden snoven ze nog aan een flesje lijm.... God red deze jongens en we mogen meewerken in Zijn plan voor hen. De jongens hebben zoveel meegemaakt en allemaal hebben ze een verschillende achtergrond. Ze nemen veel nare ervaringen mee uit hun verleden en van de straat. Ze hebben veel (geestelijke) begeleiding nodig om dingen kwijt te raken. Sommige jongens hebben last van rebellie en verbale agressie, stelen en immoraliteit. We moeten als team daarom geestelijk heel sterk staan om hier goed op te reageren. Willen jullie hier ook voor bidden?

Het was heel fijn dat in deze drukke periode onverwachts hulp kwam. Yvon uit de ‘God is Liefde’ gemeente in Utrecht kwam een maand bij me logeren. Yvon deed gewoon lekker mee; helpen in het project en het straatwerk.

Girls Only!!!

Toen Yvon er was zijn we een dagje naar het strand geweest met de straatmeiden. Van een vrouw in de kerk hadden we een grote tas met kleding gehad om aan de meiden te geven. Yvon had ook mooie kleren om weg te geven. Er kwamen acht meiden en dat kwam precies goed uit want we hadden acht stelletjes kleding met zelfs schoenen! Louise had de dag ervoor gekozen voor Jezus en in het water spraken we daarover. Louise is geen makkelijk meisje. Als iets ‘moet’ dan doet ze dat pertinent niet. Als ze het ergens niet mee eens is, valt er geen gesprek meer te voeren. Je moet je dus ‘voorzichtig’ zijn met wat je zegt, om haar ‘niet kwijt te raken’. In het water tussen het natspetteren door, sprak ik daarom vooral over de liefde van Jezus, dat hij ontzettend veel van haar houdt en haar niet zal verlaten. Ze zei niet zoveel, maar ik zag haar ogen glimmen.
Tenslotte hebben we de kleding uitgedeeld en friet gegeten. Ze trokken direct hun nieuwe kleding aan om vervolgens met elkaar naar het straatkamp Mamboxini te gaan. Rond 18.00 is daar een praise en preach hour met de straatjongens. In het praise uurtje wilden ook de jongens hun getuigenissen geven, maar dit keer was het: ‘Girls only!!!’. Dus om de beurt kwamen de meiden naar voren en Nancy verrtelde dat het zo’n leuke dag was geweest en dat er zelfs geen oorlog was ontstaan tussen de meiden. Iedereen reageerde ontzettend leuk door te klappen en te juichen!

Nog twee maanden...

11 December kom ik weer naar Nederland! In deze twee maanden moet er nog veel dingen gebeuren zoals: het zoeken van een nieuwe school voor de jongens (de school waar ze nu op zitten, is veel te vrij voor ze. We hebben een school nodig met meer discipline). Daarnaast moet ik de kerst voorbereiden, zodat Ria en Matheka daar zo min mogelijk werk aan hebben als ik weg ben. De komende maand staan er ook evaluatiegesprekkken met het personeel op de agenda. Verder willen we heel graag een goede ‘therapeut’ vinden die de jongens ook kan helpen om hun gedrag te veranderen.

Dank en gebedspunten:

-Wilt u danken dat de nieuwe jongens klaar zijn om naar school te gaan.
-Wilt u danken dat de Onesimus Boys gezegend zijn met hun zangtalenten en daardoor ook anderen kunnen beïnvloeden.
-Wilt u danken voor de straatmeiden, dat ze steeds naar de kerk komen en stap voor stap veranderen. Wilt u bidden voor bescherming voor de meiden op straat.
-Wilt u bidden voor de staf, dat ze de verantwoordelijke en soms zware taak in Onesimus aan kunnen.
-Bid ook ook dat we een goede therapeut vinden voor de jongens.

Bedankt voor jullie interesse en steun!

Liefs, Mirjam

• 03 Oktober 2008 - 16:40

Gonda:

Hallo Mirjam

Geweldig wat je doet, je draagt heel veel verantwoording, maar Hij is bij je! De Heer zegene jou.
    Veel liefs van
    Dik en Gonda

• 03 Oktober 2008 - 18:43

Yvonne:

Heeeee,

Ik heb die strand/meidenfoto als bureaublad. Zeg...heel veel succes en 11 december is best snel. Liefs & groetjes aan Mateka en Ria en Caleb en Prisca en Tamara. GodBless

• 03 Oktober 2008 - 18:56

Margreeth:

Is weer mooi Meryem, X

• 04 Oktober 2008 - 14:12

Geertje:

Hi Mirjam,

cool om je verhalen steeds te lezen! leuke foto's ook:-D ik ga binnenkort ook ff foto's kijken bij Yvonne. Is echt mooi om te horen en te lezen wat een geweldig werk God daar doet! a lot of blessings! en tot de volgende ronde :-D I pray for you!

groetjeZ Geertje

• 06 Oktober 2008 - 10:54

Marleen Van Noppen:

Hoi Mirjam,
    Bedankt voor je update. Leuk om te lezen dat je zoveel onderneemt met deze bijzondere kinderen. Veel zegen bij de komende drukke weken. God is in control!
    Groetjes,
    Marleen van Noppen
    Barendrecht

• 06 Oktober 2008 - 13:27

Rianne:

Heerlijk om weer een update te lezen. Dat snap je wel. Dit is ook een hint om het dus vaker te doen. Tot snel! X

• 06 Oktober 2008 - 15:16

Femke:

Hey Mirjam,
    wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat! Nog maar twee maanden, wat gaat de tijd snel zeg! Ik wil je heel veel succes wensen en probeer er ook nog lekker van te genieten. Ik zal ook voor jullie bidden.

Liefs, Femke

• 07 Oktober 2008 - 10:01

Annelies:

Ben weer erg trots op je. En stiekum blij je in december weer te zien!

• 14 Oktober 2008 - 11:30

Jan Snijder:

Dag aardige mirjam,
    sinds van de zomer volg ik je met veel belangstelling.Ik vind het fijn dat je opj ouw manier gelukkig bent in Mombasa. Ik begrijp je beter en hoop je in december weer eens te zien.

Veel liefs en aardigs,
    Jan Snijder
    Kanaleneiland

• 10 November 2008 - 09:04

Mathilde:

Ik lees dit verslag nu voor de vijfde keer en het blijft leuk!
    Ik wil meer, meer!!!
    Tot snel!