Bericht uit Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu Bericht uit Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu

Bericht uit Kenia

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

05 Juli 2008 | Kenia, Mombassa

Lieve mensen,

Inmiddels ben ik een half jaar in Kenia. De tijd gaat razend snel! Het
werk bevalt heel goed. Met de jongens in Onesmus Boys Centre blijft het
werk uitdagend en afwisselend. Er valt nog veel op te voeden en te
rehabiliteren, maar daar is OBC ook voor. Met het personeel besteden we de
laatste tijd veel aandacht aan regels in het centrum. De regels waren er
wel, maar voor het personeel was het niet duidelijk welke regels er
precies allemaal zijn. En, ook heel belangrijk; wat doe je als een jongen
zich niet aan de regels houdt? Vaak werd er tegen een jongen gezegd als
hij zich misdroeg, of tegen de hele groep; we geven het door aan Mirjam of
Matheka. Maar er werd niet op het moment zelf gehandeld, terwijl dat het
beste werkt. Nu we verschillende mogelijke consequenties goed besproken
hebben, kan het personeel de jongens beter hanteren. Als een jongen niet
naar school gaat, zonder een goede reden, moet hij bijvoorbeeld thuis het
gras maaien, met de hand, of wc schoonmaken. Denk nu niet aan de wc die in
je eigen huis staat... Zie een wc voor je die in twee uur door 25 jongens
wordt gebruikt, met onvoldoende water om door te trekken; gevolg: een
hoop....met vliegen. Tegenwoordig gaan de jongens trouw naar school; ze
leren te gehoorzamen en dat is heel belangrijk ook als ze straks voor een
baas gaan werken. Soms moeten we echt even flink optreden. P was een
tijdje geleden ontzettend respectloos naar het personeel toe. We hebben
hem een weekje weg gestuurd. Dat was voor hem zo’n schok dat ie nu weer
helemaal bij getrokken is en zich over het algemeen rustig gedraagt en
correctie accepteert. Dit soort resultaten geeft energie en vertrouwen dat
we op de goede weg zijn, maar natuurlijk blijven er dingen te verbeteren.

Nieuwe jongens in OBC
We hebben 5 nieuwe jongens opgenomen in Onesmus Boys Centre! Terrence,
John, Robert, Evans en Calvin. Ze zijn 13 en 14 jaar. De zus van John
woont in Dickson Children Centre en ze waren elkaar onlangs tegen gekomen
op straat. John heeft vervolgens weken lang gevraagd of hij naar OBC mocht
komen. Vorige week haalden we de jongens op uit de stad en John straalde
helemaal toen hij het busje instapte. De jongens volgen nu het programma
in het centrum. ‘s Ochtends zitten ze in de klas en krijgen les in rekenen
en taal. Ook worden er onderwerpen behandeld zoals: hoe vaak ga je onder
de douche? Hoe houd je je kledingbox netjes? Hoe ga je met de andere
jongens om in het centrum? Wat zijn de regels in OBC? Hoe gedraag je je
straks op school? Het is een leuk groepje en ze doen heel heel serieus hun
werk in de klas.

Het bijbelgroepje
We hebben het bijbelgroepje naar een klaslokaal verhuisd. Het kantoortje
waar we normaal gesproken in zitten, werd te klein! We spraken vorige week
over “How do I live in the world as a Christian”? We dachten na over
vragen als: “Wat is ‘de wereld’ en “wat moet je doen om in Gods Koninkrijk
te leven, nu al”? Tenslotte schreven de jongens op waarmee ze besloten te
stoppen in hun leven. Terrence schreef: “Ik stop met het stelen van
kokosnoten, van de buurman. Natuurlijk neem ik Terrence heel serieus, maar
in mn hart moest ik ook een beetje lachen… Nadat we het onderwerp hadden
behandeld vroeg ik wie er graag een keuze voor Jezus wilde maken. Alle
jongens hadden al gekozen of waren er nog niet zeker van of ze wilden
kiezen. Toen iedereen weg was, bleef John zitten. Hij is sinds kort in OBC
en wilt echt zijn leven veranderen. Samen met Bridget (sociaal werker)
hebben we met hem gebeden en hij koos er voor de juiste weg te volgen.
Hier doen we het werk voor! We willen de jongens niet alleen maar eten,
onderdak en een opleiding geven. We willen ze bij Jezus brengen. Als een
jongen dan kiest is dat natuurlijk een feest!!!

Het verloren zoontje
Er stopt een vrachtwagen voor Onesmus. Als ik dichterbij kom zie ik
allemaal bekende koppies. Jochies van de straat die zo’n 6 weken geleden,
nadat hun kamp was afgebrand gearresteerd werden. M stapt uit en wordt
begeleid door twee mannen naar ons kantoor. De mannen vertellen dat M weer
thuis wordt gebracht... Dit hebben we niet eerder mee gemaakt. “Nieuwe
procedure”. M werd na zijn arrestatie naar een soort heropvoedingschool
gebracht. De nieuwe procedure is dat de jongens nadat ze het programma
hebben doorlopen, naar een rehabilitatiecentrum worden gebracht. Wij waren
niet op de hoogte van zijn komst, maar buiten dat; we weten dat M nog
helemaal niet klaar is om terug te komen. Hij kan nog niet van de
Marihuana afblijven en heeft eerst goede begeleiding nodig. Matheka kent
een therapeut uit de kerk die we hopen in te kunnen schakelen. Voorlopig
zal M nog even op straat moeten overleven, maar gelukkig kan hij wel naar
een dagopvang voor straatjongens, ergens in de stad. Van daaruit kunnen we
dan bekijken of hij stap voor stap weer terug kan komen. M heeft 2,5 jaar
bij ons gewoond. Hij was ooit ‘de beste jongen’ van OBC. Maar zijn drang
om te roken werd te groot; hij koos er een half jaar geleden voor om te
vertrekken. Toen hij bij ons woonde heeft hij ook een keuze gemaakt voor
Jezus, maar door invloed van ‘verkeerde’ vrienden is hij toch weer terug
gevallen. Zaterdag liet M weten dat hij heel graag weer terug wil komen en
dat hij open staat voor therapie. We willen dit verloren zoontje een kans
geven. Ik vertrouw erop dat we voor M de juiste hulp kunnen vinden om van
zijn verslaving af te komen. Ik moet denken aan het lied: “We went to the
enemies camp and took back what he stole from me”! Hij is van ons en
willen hem terug!

Fatima heeft een stoofje.
In de stad is een nieuw drop inn centre geopend, vanuit de overheid. Het
project vangt overdag straatjongens en meisjes op. Het is heel nieuw en
het personeel heeft weinig ervaring. Daarom gaan Matheka en ik wel eens
langs om te praten en te adviseren. Dat is heel leuk. Ook omdat er
allemaal kinderen zijn die we kennen. Er loopt een vast groepje
straatmeisjes rond. Ze zijn tussen de 15 en de 23 en hebben vaak een kind.
“Mirjam, stoof”. Dat is wat Fatima de afgelopen weken herhaaldelijk tegen
me heeft gezegd. Ze kan niet zo goed Engels, dus ik vergeef haar dat ze zo
onbeleefd om iets vraagt... Samen met Rachid woonde ze eerst in het kamp
van de straatjongens, maar nadat dat is afgebrand, hebben ze een kamertje
kunnen krijgen bij de dagopvang. Tja, dan wil je ook zelf gaan koken. Maar
als je geen geld hebt om de basisspulletjes te kopen, kan een beetje extra
hulp uitkomst bieden. Fatima en Rachid waren heel blij en ik heb ze
verteld dat ik wacht op een uitnodiging voor dinner. Fatima en Rachid zijn
moslim, maar Fatima accepteerde het toen ik voor haar bad, toen ze in het
ziekenhuis lag (ze is 4 maanden zwanger en had toen een longinfectie). Bid
voor haar dat ze echt open gaat staan voor het evangelie.

Ria en Matheka naar Nederland
De komende twee maanden zijn Ria en Matheka, de projectleiders, in
Nederland. Ze komen voor een hun twee jaarlijkse familiebezoek en ook
zullen ze praten met sponsors. Voor mij is het best een beetje spannend.
Nu overleg ik veel met hen, maar straks moet ik zelf de beslissingen
nemen. Natuurlijk is er wel contact via de mail. Ik weet dat als ik op God
vertrouw en geloof, dingen goed zullen gaan.

Dank voor jullie interesse en trouwe steun!
Vanuit Kenia veel liefs voor jullie allen!
Ik wens jullie allemaal een een hele goede zomer(vakantie) toe!

Mirjam

  • 05 Juli 2008 - 17:34

    Nelly V.h.:

    wat heerlijk jouw verhaal te horen.JEZUS houdt van jou,HY is je Helper,HIj geeft je wijsheid.doei

  • 05 Juli 2008 - 18:26

    Femke:

    Hoi Mirjam,

    Wat bijzonder om dit allemaal te lezen! Dat je er alweer een half jaar zit, lang zeg!
    Geniet van je tijd daar en ik zal voor je bidden.

    Liefs, Femke

  • 06 Juli 2008 - 17:17

    Yvonne:

    Mirjam....ik vind t al heeeeeel lang dat je weg bent. En mis je nog altijd. Maar k'weet dat je daar op je plek bent. De plek die God je heeft gegeven. Leuke foto's en ik lees dat allemaal goed onder controle is.

    Heel veel wijsheid en liefdegods gewenst
    Dooooeeeeiii

  • 06 Juli 2008 - 20:40

    Margreeth:

    Mooie kiekjes! Heb morgen wondscholing, jij niet nodig zo te zien...?
    Dag dag maar weer, X!

  • 07 Juli 2008 - 10:04

    Gonda:

    Hallo Mirjam
    Mooi jouw verhaal, fijn wat je doet, vooral dat je de jongens bij Jezus wil brengen. De Here zegene jou!
    Groetjes, Gonda en Dik

  • 07 Juli 2008 - 14:48

    Gerry:

    Fijn om te lezen dat het goed gaat en dat de jongens zo trots zijn als ze in het OBC opgenomen worden. Mirjam ik vind het heel bijzonder hoe jij je inzet.

  • 07 Juli 2008 - 15:29

    Hendrik:

    Hallo Mirjam,

    gaaf om te lezen hoe jullie de jongens bij praten over het werk van Jezus! aan de andere kant ook wel spannend om te lezen over de terugval van een aantal jongens.

    heel veel sterkte wijzheid en inzicht toegebeden wanneer je er eventjes alleen voor staat! hoewel God is erbij!

  • 14 Juli 2008 - 08:23

    Eline.:

    He Mirjam.

    Wat leuk om iets van je via je site te vernemen. Ken je mij nog? Eline, heb je volgens mij 2 jaar geleden in Mombasa ontmoet bij Ria en Matheka.
    Wij hebben toen samen nog, met Nel, Monica opgehaald. Zij was toen het eerste kindje voor Nel's project.
    Ik las dat je straks waarnemend leiding neemt ivm afwezigheid van Ria en Matheka. Veel sterkte en wijsheid en Gods' zegen toegewenst daarbij.
    Zelf kom ik begin september weer die kant op. Misschien zie ik je dan nog wel.
    Doei, groetjes, Eline.

  • 19 Juli 2008 - 20:55

    Manuela:

    Nogmaals....wat vind ik het toch super wat je daar allemaal doet! Vind het ook geweldig om Eric in zijn school uniform te zien, wat ben ik trots op hem! En Terrence weer terug...fantastisch!! Wil je aan Eric, Terrence, Ndjogo en aan alle andere groetjes doen.

    Groetjes van Manuela

  • 17 September 2008 - 13:18

    Jan Snijder:

    dat had jeniet gedacht he?dat je nog eens wat van mij zou horen.liefe mirjam ik vind het niet lleuk,om te horen dat je niet meer terug komt. want ik moet nog dagelijks aan je denken.je zou je huis hier in utrecht niet op geven maar ik heb alwel gehoord dat je nu dus een vaste baaan hebt daar in kenia. maar ik vind wel dat je goed werk doet daar en ik heb dus ook welheel veel respekt voor jou.
    ook zal ik je nog even vertellen hoe het mij gaat,iik ben op het moment ernstig gehandicapt want ik heb trombose in mijn been en kan dus niet zo goed meer lopen, maar geestelijk gaat het goed mirjam, ik ga nu afsluiten ik wens jou god s liefde daar in kenia [en ik weet dat je het niet op prujs stelt maar toch] kusjes *** en tot horens. doei.

  • 25 September 2008 - 13:20

    Ouke:

    Hey Mirjam,

    Wat leuk om je site te lezen en wat mooi dat het je gelukt is om het OBC op te zetten. Ik begin ook weer 'heimwee' te krijgen bij je verhalen. Wanneer ik klaar ben met school ga ik je zeker opzoeken in Mombasa. Ik wens je verder heel veel succes met het centrum en hoop je nog eens tegen te komen.

    Heel veel succes met het goede werk dat je doet!

  • 21 Januari 2009 - 12:06

    Jan S:

    ik ben niet gek hoor!maar ik denk dat het beteris dat je maar weer op teruggaat naar mombasa.dat is voor jou beter en voor mij ook.want ik heb veel om jou gegeven maar nu is het denk ik echt welover en voorbij. ik wens jou toch wel het aller beste met jou nieuwe huis daar.

    wie bedenkt er nou zo iets. born to shinehet voelt in mijn leven zo van,born to loose. ik wens jou veel geluk, en ik wil je nooit meer zien. afz jan snijder.

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Obc loopt leeg en ik ga weer naar school

29 November 2009

Mutiso overleden

30 September 2009

De bevalling

17 September 2009

Nieuws uit Kenia (augustus)

27 Mei 2009

Your grandmother did it also!!
Mirjam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 63700

Voorgaande reizen:

15 December 2007 - 16 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: