Born To Shine!!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu Born To Shine!!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu

Born To Shine!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

18 December 2008 | Nederland, Amsterdam

Twee dagen voor mn vertrek was er nog even een heel feestelijke dag! “Onesimus Day”. Op deze dag kregen de jongens een beloning (award) voor wat ze in 2008 hebben gedaan of gepresteerd. Heel zorgvuldig bepaalden we wie de beste prestaties had geleverd (of wie het meest zijn best had gedaan) op verschillende gebieden; school, gehoorzaamheid, persoonlijke hygiene, sport, raptalent, etc. Teddy en een paar andere jongens kwamen op het idee om een soort tent te maken, zodat we lekker in de schaduw konden zitten. Geweldig hoe de jongens meedachten zich in wilden zetten. Op de dag zelf was al het personeel aanwezig en ook Ria en Matheka waren er. Iedereen zag er mooi uit voor de gelegenheid.

Voor deze speciale dag hadden we voor de Awardwinnaars t-shirts laten drukken. Op de voorkant staat “BORN TO SHINE” gebaseerd op het bijbelvers Mattheus 5:14. (Jullie zijn het licht in de wereld).
We hadden een prijzentafel waar elke prijswinnaar een kadootje mocht uitzoeken, zoals wollen mutsen (dat vinden ze echt leuk), petjes, zonnebrillen, stickers van Ajax (...),lage sportsokjes met een deoderant en andere leuke jongensdingen.
We wilden alle 26 jongens belonen, dus naast de awards hadden we ook ‘appreciations’ (armbandjes en sleutelhangers). Peter kreeg bijvoorbeeld een ‘appreciation’ omdat zijn gedrag zo goed vooruit was gegaan vergeleken met een paar maanden geleden. Het was heel leuk om te zien hoe verrast en blij de jongens reageerden als ze naar voren werden geroepen. Sommige jongens kregen wel drie keer een waardering. Uiteindelijk maakten we bekend wie “THE BEST ONESIMUS BOY OF 2008” was. We nomineerden vijf awardwinnaars en als team stemden we. Rodgers, die al lange tijd bij ons woont, werd gekozen en hij won de speciale prijs, een cheque ter waarde van 250 Ksh (2,50 euro) om iets leuks voor te kopen. Hij kreeg ook een t-shirt met op de voorkant allemaal afbeeldingen van helden uit de cartoonwereld. Het was voor hem echt een hele eer.
Voor Ria en Matheka hadden de jongens een speciaal lied gemaakt waarmee ze hun waardering naar hen lieten blijken. Het was een geweldige en tevens mijn laatste dag in OBC in 2008. Sinds deze dag is er in Onesimus een gevleugelde spreuk bij gekomen: “YOU ARE BORN TO SHINE!!!”

Inmidels ben ik weer in Nederland. Lekker koud hier, maar ik klaag niet hoor! Ik woon bij Tamara en Dirk-Jan in Hoog Blokland. De komende weken zal ik uitrusten van het werk in Kenia, maar ook druk zijn met het geven van presentaties in verschillende kerken. In Nederland hoop ik ook weer nieuwe ideeen op te doen voor het rehabiliatie en evangelisatiewerk voor de boys.

Terugblik
Ik kijk terug op een tijd waarin ik Ria en Matheka heb kunnen helpen met de dagelijkse organisatie en structuur in het project. Maar ook met simpelweg opvoeden van jongens die jarenlang in vrijheid op straat hebben geleefd. Het blijft een spannende uitdaging... En niet altijd makkelijk. Elke jongen heeft aandacht nodig op een bepaald gebied. Voor sommigen is ongehoozaamheid, liegen of stelen een probleem, voor een ander kan (verbale) agressie een probleem zijn. Door de jongens steeds weer uit te leggen wat goed is en wat niet, door consequencies (straf) te geven en natuurlijk complimentjes bij positief gedrag, zien we stap voor stap vooruitgang in de jongens. Een aantal jongens hebben voor Jezus gekozen en proberen met vallen en opstaan echt hun gedrag te veranden. Ze leren dat hun gedrag gevolgen heeft en zijn beter te corrigeren. Elk succesmoment geeft weer nieuwe energie en overtuiging om door te gaan met het werk. Ik besef steeds meer dat we ons totaal op God moet richten en afhankelijk van hem moeten zijn, willen we het werk goed uit kunnen voeren. En dan lukt het ook!

Bedankt!!!
Dankzij jullie interesse voor het werk in Kenia en financiele steun, is het mogelijk geweest om met de jongens te werken en de kinderen en meiden op straat.
In februari 2009 hoop ik weer naar Kenia te gaan. Ik hoop echt weer voldoende steun te krijgen voor mn levensonderhoud in Kenia.
Dit jaar heb ik met het openbaar vervoer gereisd. Dat is op zich prima, maar kost veel tijd en het is in de avond onveilig. Toch maak ik ook in avond gebruik van het openbaar vervoer omdat ik anders altijd om 18.30 thuis moet zijn. Ik hoop dat ik volgend jaar voldoende fianciele middelen heb om een auto aan te kunnen schaffen. Ik ben dan ook op zoek naar sponsors voor een auto...

Dank en gebedspunten:
-Wilt u danken dat ik weer veilig ben aangekomen in Nederland?
-Wilt u danken voor de geweldige Onesimus Day, waarop we de jongens mochten belonen.
-Wilt u bidden voor de komende tijd in Nederland, dat alle presentaties zullen lukken.
-Wilt u bidden voor voldoende sponsors voor het komende jaar in Kenia?

Ik wens jullie fijne feestdagen en een voorspoedig 2009!!

Liefs,

Mirjam






  • 18 December 2008 - 11:42

    Dagmar:

    Lieve Mirjam!

    Fijne dagen en een fantastisch 2009 gewenst! Dat al je dromen uit mogen komen!

    Keep up the good work!

    Liefs, Dagmar

  • 18 December 2008 - 20:45

    Gonda:

    Geweldig, ik ben onder de indruk van deze nieuwsbrief! Een fijne tijd hier, vooral met je familie.

    groetjes,
    Dik en Gonda

  • 22 December 2008 - 21:12

    Ria Bartels:

    Hallo Mirjam
    Ik ben samen met Ans in oktober bij jou op bezoek geweest. We hebben het nog vaak over "jullie" gehad. Hopelijk lukken al die dingen die je van plan bent te doen. Geniet van de tijd hier samen met je familie en vrienden. Voor iedereen hele fijne feestdagen.

    Groetjes Ria Bartels

  • 05 Januari 2009 - 17:25

    Ans:

    Hoi Mirjam, hier een berichtje van Ans, die dus met Ria in oktober bij jullie is geweest. Ik hoop dat alle dingen die je dit jaar gepland hebt voor je huis in Mombasa ook uit gaan komen. Heel veel succes!!Alle goeds voor 2009!!
    Groetjes, Ans.

  • 18 Februari 2009 - 07:59

    Bert En Wil:

    Veel succes en plezier in Kenia, van harte gefeliciteerd met je 30 ste verjaardag!

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Obc loopt leeg en ik ga weer naar school

29 November 2009

Mutiso overleden

30 September 2009

De bevalling

17 September 2009

Nieuws uit Kenia (augustus)

27 Mei 2009

Your grandmother did it also!!
Mirjam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 63705

Voorgaande reizen:

15 December 2007 - 16 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: