Allerlei ontwikkelingen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu Allerlei ontwikkelingen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu

Allerlei ontwikkelingen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

13 Mei 2008 | Kenia, Mombassa

Lieve mensen,

‘t regent dat ‘t giet!
De hete zomer is voorbij. Het regenseizoen is begonnen. Vooral ‘s nachts komt het met bakken uit de hemel vallen. Overdag kan het ook regenen en dan zo hard dat je binnen enkele minuten doorweekt kan zijn. Ik moet nodig een paraplu aanschaffen. Voor de jongens in OBC hebben we ook al regenjassen besteld, de jassen komen volgende week, dus ik hoop voor ze dat ze tussen de buien door naar school kunnen lopen...
De jongens zijn vandaag na drie weken vakantie weer naar school gegaan. Het was een andere vakantie dan anders. 9 jongens zijn namelijk onder het mes gegaan. Ze wilden besneden worden...!

De besnijdenins...auw!
In de Keniaanse cultuur moet elke jongen besneden worden, anders ben je geen man... Het heeft niks met geloof te maken, meer met traditie en ze doen het ook vanuit hygienisch oogpunt. Als ze eenmaal besneden zijn, kunnen ze een paar dagen geen broek aan. Daarom had ik kanga’s voor ze gekocht. Dit zijn doeken die door vrouwen als een rok worden gedragen. Daar wordt verder niet om gelachen, het is heel normaal. Inmiddels zijn de jongens weer genezen en kunnen ze weer gewoon lopen, voetballen en dus ook weer naar school.

Hulp in de projecten
Half april is er een een echtpaar (Chris en Jurjanne) uit Nederland gekomen om voor lange tijd mee te werken in de projecten. Ze zullen in eerste instantie in het Dickson Children Centre (het weeshuis van Ria en Matheka) de dagelijkse leiding op zich gaan nemen. Chris zal zich vooral bezig houden met de financien voor beide projecten. We zijn heel blij dat ze ons komen helpen, ook omdat we op termijn meer kinderen willen gaan opvangen.

Het bijbelgroepje
Bernard, ultiem puber, kan een hoop lawaai maken en houdt ervan de groep een beetje op te stoken. In maart hadden we alle boxen van de jongens doorzocht en toen hadden we messen en gestolen spullen gevonden. Bernard stond toen met stip op nummer 1. Tijdens een vergadering hebben we vervolgens speciaal voor hem gebeden. De dagen daarna viel het me op dat hij anders was in zijn gedrag; minder luidruchtig en vrolijker.
Half april deden we weer een boxonderzoek en bij hem vonden we NIETS! Ik vond dat heel opmerkelijk. Toen hij een compliment kreeg, reageerde hij ook echt heel blij. Een zaterdag daarna zat hij opeens in het bijbelgroepje! In het groepje vroeg ik tijdens het onderwerp aan ieder persoonlijk, aan welke kant ze staan; aan de kant van de duivel of aan de kant van Jezus.
Bernard antwoorde: “aan de kant van Jezus”. Daar wilde ik meer van weten... Dus na afsluiting van het groepje vroeg ik wat Jezus voor hem betekende en toen vertelde hij wat verlegen dat hij met pasen, tijdens de film The Passion of the Christ voor Jezus had gekozen! Opeens viel bij mij het kwartje; vandaar dat hij de afgelopen weken zo positief aanwezig is en vandaar dat we in zijn box helemaal niets hadden gevonden!
Het is nu mei, en het gaat heel goed met hem. Bernard is natuurlijk nog steeds puber en houdt van stemvolume, maar hij is nu vrolijk en respectvol naar de teachers. Echt super om te zien hoe deze belangrijke keuze iemand kan veranderen!
Belangrijk is dat we voor hem bidden, voor bescherming en doorzettingsvermogen.

Een huisje gevonden!
Vanaf april heb ik een huisje!! Het is een appartementje op en terrein met nog 3 appartementjes. Het is in een veilige buurt, net buiten de het centrum van de stad en redelijk dichtbij de projecten. Ik ben er blij mee. M’n zus Tamara is vanaf maart in Kenia en blijft 3 maanden! Het is heel fijn dat ze hier is. Ze heeft me geholpen met het inrichten en de eerste week heeft ze ook bij me gelogeerd, erg leuk natuurlijk! Ook haar man Dirk - Jan is voor twee weken in Kenia geweest. Erg gezellig, we zijn een dagje weg geweest. Met een zeilboot varen, snorkelen en op een eilandje vis eten.

Kerk
Vanaf april ga ik naar een evangelisatiecursus van de kerk JCC (Jesus Celebration Centre). Dit is een kerk waar ik nu regelmatig naar toe ga. Ik hoop dat ik op deze plek meer geestelijk opgebouwd kan worden en leer hoe ik in de Keniaanse cultuur, de jongens van OBC en de kinderen op straat over Jezus kan vertellen.

Vele groetjes vanuit Mombasa!
Dank voor jullie steun, meeleven en interesse.Ik kijk uit naar jullie reacties!

Veel liefs, Mirjam

  • 13 Mei 2008 - 19:40

    Marije:

    En dan te bedenken dat het hier al meer dan een week overheerlijk weer is Meryem. Mijn verlof is begonnen en heb het dus erg getroffen.
    Zeg, heb je je adres nog voor mij zodat ik het geboortekaartje naar je kan sturen?
    Ben blij dat ik niet met Bart of Lieven bij je in de buurt ben, anders werden zij ook nog besneden..;)

  • 13 Mei 2008 - 21:10

    Gonda:

    Hallo Mirjam
    Geweldig om jou zo te volgen en wat mooi dat Bernard is veranderd. God's zegen met je evangelisatie cursus. Ik geniet van je wat de Heer in jou doet.

    groetjes, ook aan Tamara,
    Dik en Gonda

  • 13 Mei 2008 - 21:11

    Nelly En Arie Van Ho:

    Hallo Mirjam,
    Ontzettend leuk om zo wat van je te horen.Ik denk dat de Heer erg blij is met wat je voor die jongens betekent.Dat je zo met je geloof en de opvoeding van de jongens mag ervaren dat de Heer jouw gebeden beantwoordt.
    Veel zegen en plezier

  • 14 Mei 2008 - 05:41

    Mathilde:

    Wat een prachtige verhalen, leuke foto's, Fijn dat je een appartement hebt, dan kunnen we een keertie op de koffie komen. Ik smeek je ook om je adres.
    liefs

  • 14 Mei 2008 - 07:20

    Annelies:

    Goh wat een verschil, want hier is de zomer aangebroken. Heerlijk warm en zonnig. Heb gisteren nog met Esther op een terras gezeten! Ook hier zal de regen wel weer komen, zij het dan in een ander volume dan bij jou. Fijn om van je te horen en wat heerlijk dat je nu een eigen plekje hebt! En wat mooi van Bernard zeg!
    Veel liefs!!!

  • 14 Mei 2008 - 11:54

    Rebekka:

    Hoi Tamara,

    Benieuwd als ik nog steeds ben naar alle ontwikkelingen in en rond de projecten, keek ik geregeld nieuwsgierig op je website of er al een update was. En zie daar...

    Heerlijk om te lezen dat alles goed gaat en dat er zulke gave dingen gebeuren!!!

    Het is voor mij al weer een jaar geleden dat ik voor 2 weken bij de DCC-kids op bezoek was en probeerde de buien te ontwijken! En als ik jouw verhaal dan zo lees, dan verlang ik - ondanks het heerlijke weer hier - zelfs terug naar die mega regenbuien! ;-) (Kon ik bijv. maar éven langskomen om met de jongens stoeien...)

    Veel succes en zegen voor al je werk daar!

    Wil je Ria en Matheka de hartelijke groeten doen en de kids flink knuffelen namens mij?

    Groetjes, Rebekka Schillemans

  • 14 Mei 2008 - 12:57

    Rebekka:

    Pf, hahaha, ik zit echt te slapen, sorry hoor, komt door de hitte denk ik, maar mijn aanhef moet natuurlijk zijn 'Hoi Mirjam'! Sorry...!!!

  • 15 Mei 2008 - 12:44

    Yvonne:

    Wat een super overwinning zeg die Bernard! Hier is de zon uitbundig aan het schijnen...zomer opkomst. Succes met het springen over de waterpoeltjes op straat. Ik denk regelmatig aan je...en hoop echt ooit eens je weer te knuffelen...

    Zussie Yvonne

  • 15 Mei 2008 - 19:25

    Wilco:

    He liefste!
    Goed weer wat van je te lezen! Je vroeg naar Skype, maar daheknie....Lopen ze in Kenia toch voor op mij. Kdoe mijn best met sms-jes.
    Nou poepsie, ik denk aan je! X

  • 16 Mei 2008 - 08:09

    Gerry:

    wat fijn om weer iets van je te horen. Leuk dat je nu je eigen stekje hebt en geweldig dat het zo goed gaat met de jongens. Geef de kindjes van DCC een dikke knuffel van me. Ik denk nog elke dag aan ze.
    liefs

  • 16 Mei 2008 - 09:57

    Zeina:

    Hoi Mirjam,

    Bijzonder verhaal over Bernard! Geweldig om je ervaringen te lezen en te zien hoe God aan het werk is in jouw en in je werk! Regen is inmiddels ook hier aangebroken na zoveel zonnige dagen..

    Kijk uit naar je volgende verhaal met ontwikkelingen!

    Veel liefs, Zeina

  • 18 Mei 2008 - 15:31

    Gisanne:

    Wat een goede berichten allemaal.
    Ben erg benieuwd naar je huisje. Heb je ook allemaal posters ophangen van Keniaanse popsterren? Wel een beetje integreren. Hebben net 2 dagen van alleen maar regen achter de rug, maar nu schijnt de zon weer. X Gies

  • 18 Mei 2008 - 15:37

    Femke:

    Lieve Mirjam,

    Goed om weer van je te horen en fijn dat het zo ontzettend goed gaat. Ik zal morgen de klas inlichten, die vinden het leuk om te weten hoe het gaat!

    Liefs, Femke

  • 18 Mei 2008 - 18:36

    Desire En Amira:

    hoi Mirjam. Fijn te lezen dat het goed met je gaat en woow wat mooi van Bernard. Fijn dat je een eigen huisje hebt en een kerk waar je je fijn bij voelt.HHeel veel Gods zegen. en van ons een dikke afstand hug en bigg kiss.

  • 19 Mei 2008 - 08:24

    Rianne:

    Misschien kan Bernard voortaan met een anjer in zijn knoopsgat gaan lopen?

    X

  • 21 Mei 2008 - 12:44

    @lex:

    Hoi Mirjam,

    Leuk om te lezen dat het zo goed bij jullie gaat en dat de rust is teruggekeerd. Wat is God toch trouw en goed.

    A.s. zondag hebben wij weer zendingszondag en zullen we uiteraard weer meer van jouw horen.

    Ook heb ik begrepen dat Ria en Matheka van de zomer naar Nederland komen, we kijken er naar uit.

    Gods zegen en de groetjes,

    Alex de Keijzer
    Waterport
    Barendrecht


  • 22 Mei 2008 - 14:59

    Jantine:

    Hoi Mirjam,

    Wat fijn dat het goed met je gaat en dat het ook met de jongens goed gaat. Wat leuk dat je een eigen huisje hebt. IK hoop dat het bevalt.
    Ik moet nog vaak aan jullie denken!

    Mirjam, wil je de groetjes doen aan de jongens en ook aan Ria en Matheka.

    Groetjes jantine

  • 23 Mei 2008 - 16:14

    Jonathan & Heleen:

    He lieve Mirjam,
    Superverhalen weer :D!!! Genieten!
    Hoe gaat je evangelisatiecursus???
    Wat leer je zoal??? als je iets digitaal hebt... hoor het graag ;)
    En voel je je al thuis in de gemeente??
    Super dat de jongens God leren kennen!
    Thanks voor je berichtje!!!
    leuk om je ook ff 'gesproken' te hebben, al was het dan via msn... Al skipe geinstalleerd???
    Heb je btw een postadres???

    He we bidden voor je!!!

    Heel veel liefs Jonathan & Heleen

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Obc loopt leeg en ik ga weer naar school

29 November 2009

Mutiso overleden

30 September 2009

De bevalling

17 September 2009

Nieuws uit Kenia (augustus)

27 Mei 2009

Your grandmother did it also!!
Mirjam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 63704

Voorgaande reizen:

15 December 2007 - 16 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: