Bericht uit Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu Bericht uit Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu

Bericht uit Kenia

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

08 Februari 2008 | Kenia, Mombassa

Lieve vrienden,

Hoe gaat het met jullie? Ik hoorde dat het heeft gesneeuwd, dat is niet verkeerd! Hier is het nog steeds lekker warm. 33 graden. ‘s’ Nachts 23. s’ ochtends is het dus even lekker fris, maar al snel schijnt de zon hoog aan de hemel.

In Kenia is de rust nog niet helemaal weder gekeerd. In het westen is nog steeds geweld. Vooral in de dorpjes is er haat tussen de verschillende stammen. Dat is voor de mensen daar heel erg, maar voor ons is er gelukkig in Mombasa niets van te merken.

In Onesmus proberen we stap voor stap structuur aan te brengen. Maar dat gaat niet vanzelf natuurlijk. Ik richt me veel op de staf. Uiteindelijk moeten zij het gaan doen. Elke maandagochtend hebben we meeting, ook met Ria en Matheke erbij. We bespreken dan wat er gedaan moest worden de afgelopen week en wat er moet gebeuren. Dat werkt wel goed. Deze week moet Alfred bijvoorbeeld uitzoeken tot hoe laat de jongens daadwerkelijk school hebben. Dan weten we ook hoe laat de jongens thuis moeten zijn. We willen niet dat ze allemaal rond blijven hangen en met omwegen naar huis komen. Op zo’n omweg kun je namelijk van alles tegen komen; sigaretjes, jointjes, meisjes. In het vrije leven op straat kon en mocht alles, maar in OBC kan dat gewoon niet meer.

Om een idruk tegeven: In OBC ziet het dagprogramma voor de jongens er zo uit:
5.00 2 jongens met een staflid maken thee en brood.
5.30 de andere jongens worden wakker, gaan zich wassen en aankleden
5.45 ontbijt
6.00 naar school lopen (30 min)

12.30 lunch in OBC
13.00 weer naar school lopen

18.00 weer thuis, uniform wassen, huiswerk maken, staf en vrijwilligers helpen de jongensmethun huiswerk.
18:30 eten
19.00 huiswerk maken, even wat nieuws op tv kijken
20.00 devotion-time

Devotion time: Alle jongens met een staflid zitten in de woonkamer en bespreken de dag; zijn er nog dingen gebeurd op school, in OBC?
Er worden ‘mededelingen’ gedaan. Bijvoorbeeld: “Morgen komen er bezoekers uit Nederland, bereid jullie voor op wat optredens; zoals rapsongs, bijbelvers opzeggen (klinkt tuttig, maar is hier normaal) en een toneelstukje”. Verder wordt er gebeden en een stukje uit de bijbel gelezen.

Drie weken geleden heb ik een bijbelgroepje gestart. Elke zaterdag is er nu een les voor een groepje jongens die gekozen hebben voor Jezus of meer willen weten over Hem. Thuis, bij Ria en Matheka, bereid ik de lesjes voor. Het material van de kerk God is lIefde kan ik hiervoor goed gebruiken en Ria geeft ook ideeen en tips. Er is nu een groepje van 8 jongens. Ze krijgen op deze manier ook ruimte om hun moeilijkheden te delen met elkaar. Ze zijn open en vertellen eerlijk dat ze verkeerde dingen doen en willen weten hoe ze dat kunnen veranderen. We zoeken antwoorden in de bijbel en ook geven de jongens elkaar advies. Tenslotte bidden we met en voor elkaar. Voordat iedereen weer opstapt drinken we nog een glaasje limonade...

Het zoeken naar een huis, staat een beetje op een laag pitje. Door de onrust heb ik niet zo’n haast. Wel heb ik een Swahiliecursus gevonden! Straks mn eersteles. Ik heb er veel zin in!

Bedankt voor jullie interesse en ik kijk uit naar reacties…

Veel liefs,

Mirjam








  • 08 Februari 2008 - 08:31

    Judith:

    Hoi Mirjam,

    Dat klinkt goed zeg! Vooral dat bijbelklasje is volgens mij heel erg zinvol. Ik ben zelf ook nog heel veel met de jongens van Onesimus bezig. Ik denk elke dag aan ze en ik ben eigenlijk op zoek naar een manier om wat meer contact met ze te houden. Ik vind de post zo langzaam... Zou het mogelijk zijn dat ik een brief aan ze schrijf (op de computer) en dat jij die uitprint en aan ze geeft? Of is dat lastig?

    Ik hoor het graag van je en heel veel succes met alles!
    Liefs aan de jongens, aan Ria, Matheka, Caleb en Prisca en aan jou!

    xx Judith

  • 08 Februari 2008 - 09:08

    Marije:

    Fijn dat je je werkzaamheden voort kunt zetten. Toen ik de onrust op t.v. zag, dacht ik eigenlijk dat je terug zou komen voor de veiligheid.

    Het lijkt me zo leuk dat je straks de taal spreekt! Kan je mij het ook leren?

  • 08 Februari 2008 - 12:41

    Hilda:

    Hoi Mirjam

    Je zult me niet kennen,maar voelde erg de behoefte om je hierover te mailen.

    Tot mijn verbazing herkende ik Diana van het andere weeshuis uit Mtwapa.[kleindochter van MAMA JANE....]
    of vergis ik me nu?
    Mag ik weten hoe ze bij jullie is beland....[of waarom juist jij haar op de foto hebt staan.]
    Heb van haar ook nog een mooie foto samen met haar jonge tante Esther in het warenhuis met mij erop.

    Geef ze maar een dikke kus en knuffel[ook voor haar oma en tante]met haar oma had ik een geweldig contact.

    Veel succes met de Boys en GENIET in Mombasa

    lieve groetjes Hilda

  • 08 Februari 2008 - 14:38

    Ineke:

    Lieve Mirjam,

    Wat een kanjer ben je toch, echt goed hoor je bijbel klasje. Ik hoop dat de jongens die erin zitten je ambassadeurs worden om de rest ook over de streep te trekken. Kan je straks 2 bijbel klasjes beginnen! Goed voor hun ontwikkeling. Fijn dat je nu veel aandacht aan de boys kan besteden.

    Fanaka met je Swahili cursus!

    Kussen,

    Ineke

  • 08 Februari 2008 - 17:16

    Thilly:

    Hey, dat klinkt echt al heel goed, leuk een clubje!
    Heerlijk dat het zo lekker weer is, Greeth en ik vertrekken vanavond naar nog meer snee.
    Oh ja als je even niks te doen hebt tussen het drukke program door kun je voor de brievenbus gaan liggen.
    Tjuus!

  • 12 Februari 2008 - 15:58

    Annelies:

    He meid!
    Over een tijdje spreek je dus vloeiend Swahilie, hoe leuk is dat! Ben benieuwd of je de Oliviertjes dan nog wel kan verstaan! Het heeft hier inderdaad gesneeuwd, maar geloof het of niet, nu schijnt het zonnetje al een paar dagen en is het echt heerlijk weer!
    Take care!
    Xx

  • 15 Februari 2008 - 10:33

    Frieda En Martin:

    hoi Mirjam,

    erg leuk dat we via deze berichten op de hoogte blijven van je activiteiten. het geeft ons het gevoel dat je daar helemaal op je plaats bent en werk uitvoerd dat je voldoening geeft. Ook al zijn er veel dingen die niet gaan zoals je zou willen. We wensen je zondag een fijne verjaardag toe. veel succes met je werk

    groeten van frieda, martin, antoinette en patrick

  • 15 Februari 2008 - 11:14

    Rik:

    Beste,

    Ik ben aan het rondkijken op deze site om te kijken hoe veilig de situatie is in Kenia. Ik wil er deze zomer door Kenia reizen. De vraag is dus of dat een goed idee is of niet? Ik ga van Nairobi naar Arusha en dan naar Tanga ( aan de kust) en dan door omlaag met als doel Capetown in z-afrika.

    zou het super vinden als jullie even een eerlijk advies kunnen geven..

    alvast hartelijk dank!

    groetjes

    Rik Wagemans
    wagemans49@hotmail.com

  • 16 Februari 2008 - 08:42

    Yvonne:

    Hee Mirjam,

    Zo te lezen ben ga je je steeds meer inburgeren. Swahliecursus...cool hoor!

    Gods Zegen & alle liefs

  • 17 Februari 2008 - 12:04

    Ria En Eddy:

    Hartelijk gefeliciteerd met 29ste verjaardag en we wensen je nog vele jaren in (Kenia, gezondheid) toe.

  • 17 Februari 2008 - 15:17

    Wilco:

    He lieve, 29 vandaag! Ik drink een wijntje en denk aan je.
    Swahili! Kben benieuwd!
    Liefs!

  • 17 Februari 2008 - 18:51

    Wil En Bert:

    gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    fijn dat je je werk weer kan doen en heel goed om de taal daar te leren.
    Wat heb je opa een leuke brief gestuurd, hij was er heel blij mee.
    Een fijne verjaardag in de zon[ hier vriest het] maak er een mooi jaar van.

    groetjes uit vianen

  • 17 Februari 2008 - 20:00

    Frieda Esveldt:

    Hallo Mirjam,
    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag. het zal ongetwijfeld anders zijn zo je verjaardag vieren in kenia, maar waarschijnlijk heeft het ook wel weer iets speciaals. het heeft even geduurd voor je iets van ons hoorde, maar dat wil niet zeggen dat we niet met je meeleefde tijdens alle onrust in kenia. maar gelukkig is het nu weer redelijk rustig bij jullie in Mombasa. En we hopen en bidden dat het maar weer goed mag blijven gaan. Zo te lezen ben je al weer aardig ingeburgerd en heb je een redelijk vol programma.
    Met ons gaat alles goed.
    We zijn druk bezig om te kijken of Giselinde met Milan in haar eigen huis kan blijven wonen, maar verder gaat het ook goed met haar.

    We wensen je het allerbeste en boven al Gods zegen toe.

    hartelijke groeten en veel liefs.
    fam. Esveldt

  • 17 Februari 2008 - 20:10

    Willeke:

    Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Vanuit Costa Rica drink ik een glaasje op je! Ik stuur je smsjes maar volgens mij komen die niet aan.. ik bel je snel vanuit Nederland!
    Veel liefs Willeke

  • 19 Februari 2008 - 15:32

    Pasci:

    hey...

    bij deze wil ik jullie veel succes wensen in alles wat jullie doen.

    Misschien komt het eens van pas elkaar te ontmoeten, gewoon in Kenia.

    jullei zijn zeker welkom bij ons in Kebene.

    Groetjes Pasci
    Kebene team

  • 19 Februari 2008 - 20:18

    Remke:

    hoi mirjam, nog gefeliciteerd met je 29ste! groetjes

  • 21 Februari 2008 - 19:15

    Joyce:

    Hee Mirjam!

    Ik heb net al je berichten gelezen en het 'kenia-gevoel' komt gelijk weer terug. Wat was het een ontzettend mooie tijd!

    Ik ga je volgen en doe de groeten aan iedereen daar!

    Liefs, Joyce

  • 28 Februari 2008 - 09:16

    Matthijs:

    Even googlen en ik kom in Swahili land uit... Nou ja, niet zo heel erg verbazend denk ik dan.
    Leuk voor je dat je er weer aangekomen bent.
    Succes daar en vooral veel plezier.

    A-dios (lijkt mij in dit kader wel een toepasselijke afsluiting;-)

  • 28 Februari 2008 - 10:34

    Rianne:

    He snoeshaan,

    Is het niet eens tijd voor een nieuw bericht? Dat is de vraag van de dag.
    X

  • 28 Februari 2008 - 20:39

    Geertje:

    Wow! Coole dingen doe jij daar zeg! goed bezig ..... hihi als je nog tips hebt voor de jeugd :-D
    Echt leuk om steeds je verhalen te lezen!
    Bye the way Swahilie! klinkt ook wel interessant .. ben benieuwt hoe snel je dat leert.

    Benieuwd naar je volgende verhalen!

    liefs Geertje

  • 07 Maart 2008 - 11:58

    Yvonne:

    heeee...wat leuk dat je Corine ontmoet hebt! Lekker bakkie koffie op n terasje zou ik wel willen nuttigen...na dat doen we maar denkbeeldig.

    Wat is fijne paasdgen in het Swahili?

    T beste en Blessings

  • 07 Maart 2008 - 12:49

    Margreeth:

    En, fijn om 'Tamara m'n zus' weer in je armen te sluiten??
    X

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Obc loopt leeg en ik ga weer naar school

29 November 2009

Mutiso overleden

30 September 2009

De bevalling

17 September 2009

Nieuws uit Kenia (augustus)

27 Mei 2009

Your grandmother did it also!!
Mirjam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 3360
Totaal aantal bezoekers 63704

Voorgaande reizen:

15 December 2007 - 16 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: