Onrust in Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu Onrust in Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu

Onrust in Kenia

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

02 Januari 2008 | Kenia, Mombassa

Op het nieuws in Nederland wordt er veel verteld over de onrust in Kenia. De verkiezingen zijn geweest en die zijn die niet eerlijk verlopen. De presisent die door corruptie gewonnen heeft, is van de Kikuyu-stam. Andere stammen zijn nu tegen deze stam en veroorzaken onrust door bijvoorbeeld winkels van Kikuyu’s in brand te steken. Vooral de mensen in de sloppenwijken gaan de straat op. Zij hebben de afgelopen vijf jaar weinig voordeel ervaren van president Kibaki en zijn bang dat de volgende vijf jaar weer hetzelfde zal zijn er niets voor hen verbetert. De onrust is niet bij de projecten waar ik werk. Ook waar ik woon, is het rustig. Ik zit en voel me dus veilig in Kenia. We bidden en hopen dat de woede bekoeld, dat er een oplossing komt en het weer rustig wordt.
Zolang we niet tussen de menigte gaan lopen en ’s avonds thuis zijn, zijn we veilig. We voelen ons zeker beschermt door God. Ria en Matheka houden de situatie goed in de gaten en kunnen goed inschatten of de situatie nog veilig is of niet.
Na een paar dagen thuis te zijn geweest, ben ik vandaag weer door de stad gegaan om naar de projecten te gaan. In het gebied waar het vooral ’s nachts erg onrustig is, was nu niet veel te zien. Op het nieuws lijkt het alsof Kenia in brand staat, maar ik zag maar 1 auto die was uitebrand. Wel veel winkels waren gesloten.Gelukkig hebben Ria en ik gisteren nog veel boodschappen gedaan bij een grote supermarkt.
De jongens in het centrum waren gelukkig ook ontspannen. We zijn nog even als groep bij elkaar gaan zitten en hebben erover gepraat.
Toen ze nog op straat leefden, waren ze altijd overal het eerst bij. In die zin houden onze jongens van spanning....We hebben ze echt verboden het terrein te verlaten en uitgelegd hoe gevaarlijk het is om tussen een protesterende menigte te komen. Ik geloof dat ze t wel begrepen hebben.

Van het straatevent heb ik foto's gekregen die door Victor de Fokke zijn gemaakt. Victor kwam een voor een week naar Kenia om samen met een andere vrijwillger de projecten te filmen en te fotograferen. Ik hoop ze nu te gaan plaatsen.

ps. Ik kan op dit moment niet echt op emails reageren, doordat in de stad de internetcafe's dicht zijn. Nu kon ik even bij Ria thuis op het internet, maar dat lukt niet altijd.

Veel liefs,

Mirjam

  • 02 Januari 2008 - 22:54

    Alinda:

    Hoi Mirjam,
    je weet vast wel wie ik ben: van de 25+groep. Ik probeer zoveel mogelijk nieuws over Kenia te lezen en kwam zo jouw site tegen. Wel heftig wat daar allemaal gaande is, alhoewel jij misschien in een rustig deel zit. Ik woonde in Eldoret en daar is het echt heel erg met die afgebrandde kerk. Ik heb vanavond en gisteravond gebeld met vrienden daar en ik geloof dat het vandaag alweer wat rustiger was. Hopelijk is het geweld snel voorbij en worden de stemmen opnieuw geteld en wordt dan duidelijk wie president moet zijn.
    Het allerbeste wens ik je, en als je wilt reageren, mn mailadres is: alinda_d@hotmail.com
    groetjes,
    Alinda

  • 03 Januari 2008 - 08:14

    Christina:

    Hoi Mirjam,

    Fijn te horen dat het daar redelijk veilig is. We maakten ons op HT al zorgen en ik kreeg al vragen of ik meer van je wist. Had je nog wel gesmst, maar je nummer doet het natuurlijk niet meer..Wens je sterkte en kracht! Liefs, Christina

  • 03 Januari 2008 - 14:24

    Gerry:

    Goed om te horen dat jullie en de kinderen veilig zijn. De beelden die hier doorkomen zijn erg heftig. Hopelijk keert de rust snel weer terug.
    Ik wens jou in elk geval alle goeds voor 2008.
    groetjes

  • 05 Januari 2008 - 13:59

    Roos:

    Op www.remarkablerelief.org lss ik je mooie verhaal hoe het allemaal begonnen is...erg indrukwekkend... Vandaag bij opa met Charis gesproken en de foto's laten zien!

    X

  • 05 Januari 2008 - 15:31

    Roos:

    Lees alles wat los en vast zit over Mombasa. Gevonden op studenen.net:

    De reisleidster heeft ten strengste afgeraden om per matatu te reizen - minibusjes die vanaf de main road naar Mombasa rijden. De meeste ongelukken gebeuren namelijk met de matatu’s. Na dit verhaal is onze nieuwsgierigheid des te meer gewekt. Dat de matatu’s stuk voor stuk tjokvol gestouwd worden kan ons niet tegenhouden. Dat ze helemaal doorgezakt zijn ook niet. In supersnel Swahili roept de eigenaar van de matatu de eindbestemming: ‘Kwiri-kwiri-kwiri-kwiri!’

    ‘Ik… geloof dat we die moeten hebben,’ zeg ik.

    hihihi

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Februari 2010

Obc loopt leeg en ik ga weer naar school

29 November 2009

Mutiso overleden

30 September 2009

De bevalling

17 September 2009

Nieuws uit Kenia (augustus)

27 Mei 2009

Your grandmother did it also!!
Mirjam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 63712

Voorgaande reizen:

15 December 2007 - 16 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: