Christmas Event - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu Christmas Event - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Mirjam Lange - WaarBenJij.nu

Christmas Event

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

28 December 2007 | Kenia, Mombassa

Afgelopen vrijdag, 21 december, was het dan zover: Het Special Christmas Street Event.
Om 9.00 was Young Life en alle Nederlandse vrijwillgers aanwezig in de Tononoka Social Hall zijn. (Dit gebouw is van de overheid dat we mochten gebruiken). Het is een soort gymzaal met een podium. Naast het gebouw ligt een groot veld waar gevoetbald kon worden.
Na de briefing met team en opening van de dag door gebed, gingen we van start. Op lange tafels werden de bekers met limonde neer gezet en een teil vol koekjes en brood. Steeds meer straatjongens kwamen binnen druppelen en ook kwamen de eerste straatmoeders (tussen de 15-20 jaar) binnen met hun babys en peuters. Het was geweldig om bekende gezichten te zien van 2 jaar geleden. De moeders lieten blij hun kindje zien. Toen ik een kindje optilde voelde het zo zwak aan. Helemaal niet sterk en lekker stevig. Kindje Stevie rook naar de lijm, dat zijn moeder snuift. Maar daar kon ik op zo´n moment niet te lang bij stil staan, want er moest veel gedaan worden!
De grote jongens zijn op dit soort activiteiten altijd heel behulpzaam dus die schakelen we dan ook direct in en ze worden eigenlijk onderdeel van de organisatie van de dag. Als de kinderen weten dat er wat te eten is, zijn ze bijna niet te houden... Alle kids moesten dus naar buiten en daar in een rij gaan staan. Er waren er inmddels zo´n 40. De grote straatjongens houden ze in toom ´op hun manier´….. veel stem volume en zwaaiende stokken.
Toen er voldoende straatjongens waren, maakten we teams voor het voetbal.
Ineens kwam er een vrachtwagen aanrijden die precies voor het doel ging staan om een tribune uit te laden voor de president, voor de volgende dag. Ik had op mn hoofd kunnen gaan staan, maar ze bleven uitladen. Volgens de jongens konden we wel gewoon voetballen dus, ok, dan zal dat wel, (en dat was ook zo).
Kunnen we dan eindelijk beginnen?! Nee, de politiepost achter het velt doet moeilijk, ze denken, of zijn bang dat er problemen komen met zo´n grote groep jongeren op een plek. Even uitleggen dus dat we een georganisseerd event hebben. Goed, volgende poging: hier is een fluitje, dus ga maar van start. Maar de jongens lieten me weten dat het een fluitje was dat door security wordt gebruikt! Is dat een probleem dan? Ja, want als we er op fluiten, komt de politie eraan gerend. Dus weer even overleg met de politiepost en dan toch maar beginnen met het verkeerde fluitje.
Ongelofelijk dat ze met die hitte kunnen voetballen! Maar ze gaan maar door, zonder veel te drinken. Voor in de rust hadden we zakjes met glucose voor wat extra energie. Ze speelden om de beker en de bal. Tijdens de wedstrijd zat het publiek langs de lijn en maakten gezellige praatjes met de vrijwilligers uit Nederland. De kinderen vonden geweldig om extra aandacht te krijgen.
M’n nicht Roos is op dit moment ook twee weken in Mombasa en logeert ook bij Ria en Matheka. Zij sminkte de kinderen samen met vrijwillgers van Young Life. De kinderen reageerden erg enthousiast en begonnen ook zichzef te sminken. Ze maakten echt mooie kunstwerkjes op hun gezicht. Ria verzorgde ondertussen de wonden van de kinderen. (op straat lopen de kinderen snel wonden op die slecht genezen, vooral aan hun voeten)

Het gebouw had een podium en er was elektriciteit aanwezig. (Dat is niet zo vanzelfsprekend in Kenia). We hadden besloten een muziek installatie te huren voor het programmaonderdeel ´Show Your Talent!´. Terwijl de installatie binnen gebracht werd, begonnen sommige jongens al spontaan te dansen! ‘Show Your Talent’ leek ons een goed onderdeel, omdat de straatjongens door veel mensen worden gezien als oud vuil, terwijl het waardevolle jongens zijn met ieder een eigen talent. Op deze dag kregen ze de kans te laten zien wat voor talenten ze allemaal in huis hebben! En ze hebben wat laten zien hoor! Jongens dansten een soort slangendans, en anderen gaven met een groepje een show met acrobatiek en jongleren onder begeleiding van Afrikaanse muziek. Twee jongetjes van een jaar of negen rapten en dansten op het podium. Zij kregen natuurlijk een geweldig applaus, ze straalden ervan!

De kinderen genoten zichtbaar en hoefden zich even nergens druk om te maken. Wij daarentegen wel. Want, waar bleef het eten!! Vertraging hadden we ingecalculeerd, maar inmiddels was de ingecalculeerde tijd ook al verstreken. Het was 14.00. Twee uur later dan gepland. Gelukkig wist Young Life de jongens te vermaken met de muziek.

Young Life vervolgde het programma door over God de vader te vertellen, over Zijn liefde voor de kinderen en de kerstboodschap werd verteld. Alle kinderen moesten hiervoor op de grond gaan zitten. De oudere jongens hielpen om dit voor elkaar te krijgen. Na het gebed voor de kinderen, arriveerde gelukkig het eten.
De grote jongens droegen de pannen (met een doorsnee van 1 meter…) in het gebouw en alle kinderen stonden in een rij achter de deur te wachten en te dringen. De deur moest echt dicht gehouden worden omdat ze er anders met z’n allen naar binnen zouden stormen. Samen met Matheka spraken we met de oudere jongens af dat eerst de moeders met hun kinderen eten zouden krijgen. Daarna ging de deur steeds even open en werden er tien jongens door gelaten en werden met hun bord eten weer naar de buitendeur begeleid om buiten op het gras te gaan eten. En dan weer de volgende 10. Totdat iedereen was geweest.

Het laatste onderdeel van de dag was het uitdelen van t-hirts en korte broeken. Dit deden we op dezelfde manier als het eten. Het was een geweldige dag: kinderen waren een dagje van de straat, ze hoorden over Jezus, kregen liefdevolle aandacht, konden hun talenten laten zien, de grote jongens lieten hun organisatietalent zien. Met Young Life, de vrijwilligers en de oudere straatjongens die zo fantastisch hadden geholpen, sloten we dag af met gebed.

Het was een geweldige dag! Speciale dank aan Judith en Monique die voor deze dag geld hadden ingezameld.

Liefs,

Mirjam

• 28 December 2007 - 17:45

Roely:

geweldig. wat jullie organiseerden. Ik hoop dat je er ook Zelf van genoten hebt.

• 29 December 2007 - 15:42

Gerry:

eindelijk dan toch op de site terechtgekomen. geweldig om te lezen hoe jullie voor zo'n fijne Kerst hebben gezorgd. Ik droom nog bijna elke nacht over DCC. groetjes aan Jantine, Ria en Matheka. (kan Ria en Matheka geen mail sturen, ze komen steeds retour!?)
    liefs

• 29 December 2007 - 19:21

Willeke:

Hoi! Dat klinkt erg leuk allemaal! Een bijzondere kerst!
    Geniet ervan!
    Liefs Willeke

• 31 December 2007 - 11:07

Heidi En Jan:

Hoi Mirjam,

Heel veel plezier en succes met alle goede dingen die je daar doet en gaat doen. Geniet er ook van!
    Dikke kus Heidi en Jan

• 01 Januari 2008 - 19:05

Bert En Wil:

Heel veel succes in Kenia.
    De beste wensen voor 2008.
    Hoop dat het gauw weer rustig wordt bij jullie, we horen nogal onrustige berichten.

• 02 Januari 2008 - 10:02

Wilco:

He Mir,

Dat zijn nog eens kertscadeaus, die jullie uitdelen. Goed hoor!
    Pas je goed op jezelf nu het in Kenia niet zo veilig is?

X

Wilco

• 02 Januari 2008 - 12:09

Rianne:

He mevrouwtje,
    Lees je site.
    Mooie verhalen.
    Op het nieuws horen we dat de sfeer in Kenia steeds grimmiger wordt. Doe als het u belieft maar voorzichtig.
    X

Verslag uit: Kenia, Mombassa